Den finska arbetslagstiftningen består av flertalet lagar vilka innehåller specifika regler angående arbetsavtal, arbetstid, årlig semester och andra liknande ärenden. Därtill måste branschspecifika kollektivavtal tas i beaktande, vilket gör det desto svårare att hålla reda på de relevanta arbetsrättsliga reglerna.
Vi innehar en bred erfarenhet i rådgivning av våra utländska klienter i olika typer av ärenden angående arbetsrätt och personalärenden. I regel kontaktar utländska klienter oss då de önskar anställa personal till deras finska verksamhet och därmed behöver ett lämpligt arbetsavtal eller behöver veta huruvida och i vilken utsträckning deras egen avtalsmodell överensstämmer med de finska kraven. Därtill biträder vi våra utländska kunder i situationer där de är missnöjda med en arbetstagare eller måste minska på sin personal av ekonomiska eller produktionsorsaker.
Skicka gärna e-post eller kontakta oss per telefon ifall ni önskar försäkra er om att era arbetsavtal är i sin ordning eller ifall ni behöver hjälp med andra juridiska frågor anknytna till er personal i Finland, oavsett om era frågor gäller vanliga anställda eller direktörer eller er högsta ledning i Finland. Härtill har vi bland annat:
Förfrågor och tilläggsinformation: