Anställning och personal
Den finska arbetslagstiftningen består av flertalet lagar vilka innehåller specifika regler angående arbetsavtal, arbetstid, årlig semester och andra liknande ärenden. Därtill måste branschspecifika kollektivavtal tas i beaktande, vilket gör det desto svårare att hålla reda på de relevanta arbetsrättsliga reglerna.
Vi innehar en bred erfarenhet i rådgivning av våra utländska klienter i olika typer av ärenden angående arbetsrätt och personalärenden. I regel kontaktar utländska klienter oss då de önskar anställa personal till deras finska verksamhet och därmed behöver ett lämpligt arbetsavtal eller behöver veta huruvida och i vilken utsträckning deras egen avtalsmodell överensstämmer med de finska kraven. Därtill biträder vi våra utländska kunder i situationer där de är missnöjda med en arbetstagare eller måste minska på sin personal av ekonomiska eller produktionsorsaker.
Skicka gärna e-post eller kontakta oss per telefon ifall ni önskar försäkra er om att era arbetsavtal är i sin ordning eller ifall ni behöver hjälp med andra juridiska frågor anknytna till er personal i Finland, oavsett om era frågor gäller vanliga anställda eller direktörer eller er högsta ledning i Finland. Härtill har vi bland annat:
- Upprättat avtal för verkställande direktörer i finländska och utländska bolag.
- Upprättat olika typer av arbetsavtal för anställda i utländska företags finländska filialer.
- Rådgivit bolag vid nedskärning och uppsägning av anställda baserat på ekonomiska och produktionsrelaterade skäl.
- Biträtt bolag vid uppsägning av arbetstagare av prestationsrelaterade skäl.
- Biträtt arbetsgivare i arbetsrelaterade tvister i domstol.
- Biträtt anställda i arbetsrelaterade tvister i domstol.
- Biträtt företag vid besvär gällande arbetstagares uppehållstillstånd.
- Uppgjort redogörelse om finska arbetsrelaterade skatter och socialskyddsavgifter för utländska företag.
Förfrågor och tilläggsinformation:
Relaterade artiklar
Arbetstagarens konkurrensförbud efter anställningen
När vi diskuterar arbetstagares konkurrensförbud är det viktigt att skilja mellan konkurrensförbud under anställningen och konkurrensförbud efter att anställningen har upphört. Medan anställningen varar har
Fortlöpande dialog och arbetsgemenskapens utvecklingsplan
Den nya samarbetslagen som trädde i kraft vid årsskiftet förutsätter en fortlöpande dialog mellan arbetsgivaren och personalen. Skyldigheten gäller alla företag som har minst 20
Arbetsgivarens skyldighet att ersätta konkurrensförbud utvidgas till alla konkurrensförbud 1.1.2022
Arbetsgivare rekommenderas att förbereda sig inför den kommande ändringen gällande ersättningsskyldighet av konkurrensförbud redan nu. Alla konkurrensförbudsavtal kommer inom ramen för ersättningsskyldighet Regeringen förbereder en