Lagen om offentlig upphandling genomgår för närvarande en omfattande reform. Regeringens proposition som bereds av Arbets- och näringsministeriet, förväntas tas upp till behandling i riksdagen under vecka 48. Avsikten har varit att de nya bestämmelserna ska träda i kraft den 1.1.2026, men det är troligt att ikraftträdandet skjuts upp till våren 2026.
Syftet med reformen är att öka konkurrensen, förbättra marknadens funktion och stärka konkurrensneutraliteten vid offentliga upphandlingar. De centrala förändringsförslagen omfattar:
1. Skyldighet att upphandla pånytt
Enligt lagförslaget ska ett nytt upphandlingsförfarande ordnas om endast ett anbud har inkommit. Upphandlingsförfarandet ska då upprepas en gång. Undantag från denna skyldighet får endast göras om det föreligger särskilt vägande skäl.
2. Effektivisering av upphandlingsprocesser genom marknadsundersökning
Upphandlingsförfaranden ska effektiviseras genom marknadsundersökning och marknadsdialog. Syftet är att upphandlande enheter på ett strukturerat sätt ska tillgodogöra sig aktuell marknadsinformation inför planering och genomförande av upphandlingar, exempelvis genom att inhämta information om tillgängliga produkter, tjänster och möjliga alternativ. För upphandlingar som överstiger 10 miljoner euro är det obligatoriskt att genomföra en marknadsanalys.
3. Uppdelning av upphandlingar i delar
Vid upphandlingar som överstiger EU:s tröskelvärden ska uppdelning i separata delar göras, såvida det inte finns särskilda skäl att avstå. Syftet är att underlätta för små och medelstora företag att delta i upphandlingsförfarandet. Beslut från den upphandlande enheten att inte dela upp upphandlingen kan överklagas till marknadsdomstolen.
4. Skärpta regler för enheter som är anknutna till den upphandlande enheten
Användningen av enheter som är anknutna till den upphandlande enheten, alltså de så kallade in-house-bolagen, kommer att begränsas. För närvarande är det möjligt att köpa tjänster från bolag med mycket begränsat ägande utan krav på konkurrensutsättning. Framöver skulle det krävas att kommunen eller en annan upphandlande organisation äger minst 10 % av bolaget för att få genomföra upphandlingar från enheter som är anknutna till den upphandlande enheten utan krav på konkurrensutsättning. Frågan om enheter som är anknutna till den upphandlande enheten har varit föremål för mycket diskussion och det är mycket möjligt att det kommer ytterligare förtydliganden i den slutliga propositionen från regeringen.
Det kan även nämnas att ett reformarbete av upphandlingsreglerna pågår inom EU och det är sannolikt att förslag till ändringar i upphandlingsdirektivet kommer att presenteras under 2026.